2009-06-10:

Igår hade jag min pulsmätare hela dagen för att kolla läget. Om jag förstått saken rätt, ju mer vältränad man är, ju lättare åker pulsen upp och ner. Och för att prestera maximalt skall också pulsen höjas. Dock bra att veta att ju äldre man är desto lägre blir maxpulsen. Enligt denna länk:

http://www.sportnik.com/getfile.php3?id=970037

Pulsen skiftar mellan individer. Även maxpuls, är något man föds med, olika för alla. Och den minskar med åldern. Kan räknas ut med formeln 220 – min ålder. Alltså skulle min maxpuls vara 170. Man säger också att en normal arbetspuls ‘kan’ ligga på 120-165, alltså när man kommit in i en jämn arbetsrytm. Och då menas inte mitt kontorsarbete med fingrar som springer över tangenterna, utan antagligen mer att jämföra med när jag sysslar med trädgårdsarbete.

Vilopuls är den man normalt mäter. Bra kondition brukar betyda att pulsen åker upp vid behov, men också sjunker tillbaka snabbt till normalt läge. Här säger man att pulsen kan ligga på 40-80 slag/minut. Det är väl det min VC läkare menar när hon säger 60-70 skulle vara normalt för mig.

Jag hade 100 inne hos henne, i ett läge då jag kände mig maximalt stressad. Det är normalt och Bra att hjärtat ökar vid stress. Sjukvårdsrådgivningen menar att 50-100 slag är normal vilopuls, övrigt betrakta som för lågt (bradykardi) eller för högt (takykardi):

http://www.sjukvardsradgivning.se/Handboken/Documents/puls080918.pdf

Tydligen är pulsfrekvens och hjärtfrekvens inte alltid samma sak. Det behöver kollas via EKG. Det har jag gjort några gånger nu. Det går enormt snabbt, känne som max en minut innan mätningen är klar. På den korta tiden har de i alla fall aldrig hittat några fel på mina mätningar.

Min egen ‘ovetenskapliga’ pulsmätning, tyder dock på att min puls sjunkit ca 10 slag sedan min mätning för två veckor sedan, strax efter det ‘oroande’ läkarbesöket. Sedan dess har jag alltså sänkt Levaxin från 100 till 75 mcg. Och höjt Liothyronin från 10 till 20 mcg. Detta skulle alltså ha lugnat min puls?

VC-läkaren ville visserligen att jag skulle ta bort Levaxinet helt. Men då blev jag så trött och orkeslös. Alla dosförändringar skall dessutom göras långsamt och försiktigt. Att dubblera intaget av Lio har alltså inte heller stressat upp mitt hjärta.

Läget igår: Nyvaken låg pulsen på 65, så fort jag började röra på mig steg den till 75-80. Och sedan fortsatte den att ligga där, 75-85, vid sittande arbete. Säg att genomsnittet när jag satt och stod och gick i rummet var ca 87-88. När jag går, utomhus 100-110, och när jag gick snabbt uppför trappan blev den 130 (inte 150 som för två veckor sedan) och återgick sedan inom en minut till 105, för att sjunka ytterligare. Detta känns alltså som lite lägre, än vid förra mätningen. Likaså när jag satt och vilade eller läste, så sjönk den då och då till 70-75.

Jag kan inte fatta annat än att detta är normalt och hälsosamt för en 50-årig dam som mig. Som dessutom inte kunnat träna som jag tidigare gjort under dessa sju år sedan jag blev sjuk. Alltså en otränad 50-årig kvinna.

Nu känner jag mig lugnad. Men vi får väl se framtiden an. Att sänka Levaxin tar 6 veckor innan den gamla dosen gått helt ur kroppen. Jag har åter blivit extra trött på morgonen och mer frusen. Som vanlig kan det ha flera orsaker, t ex att min mens ska börja senast på lördag, att vädret är kallt och ruggigt lågtryck. Men vi får se. Jag ska göra en mätning till om 1-2 veckor. Alltså efter mensen.

Läser man Fass, som min VC läkare, står det under Levaxin att man ska vara försiktig om man har hjärtproblem. Som min läkare sa – Levaxin stressar hjärtat. Det gäller även doshöjningar, innan man kommit upp i rätt dos. Jag fick hjärtklappning när jag fick börja med 50 mcg Levaxin redan som första dos efter flera år dålig hälsa.

Läser man om Liothyronin i Fass står det inget om hjärtat, däremot varning vad gäller ‘nedsatt funktion av binjurar eller hypofysframlob’. Vilket också gäller Levaxin. Varför är då nästan alla läkare emot att testa våra binjurar? Har man trötta binjurar och tillsätter Levaxin eller Lio, så blir man inte bra. Först måste binjurarna komma i bättre kondition. Sjukvården väntar dock oftast, mot bättre vetande, till akuta tillstånd uppstår. Meningen med medicinering är ju att vi ska må bättre, alltså borde man ta hänsyn till hur vi mår.

